Sunday, April 30, 2017

Recept: Boterkoek met lemoncurd


Een paar weken geleden maakte ik deze heerlijke boterkoek vierkantjes met lemoncurd. Ze zijn echt heerlijk en ontzettend makkelijk te maken, heel handig als je snel iets tevoorschijn wil toveren. Ik vind het handig om af en toe eens wat klein gebak te maken i.p.v. een grote taart, dan geef ik familie en vrienden wat stukjes mee en is iedereen blij. Al vind ik grote taarten maken stiekem het leukst! Anyway, kijk snel mee naar het recept.


Voor de koek bodem:

260 gram zachte roomboter
270 gram patent bloem
120 gram fijne kristal suiker
Snufje zout

Voor de citroen laag:

130 ml citroensap
Citroen rasp van driekwart (onbespoten) citroen
220 gram witte basterd suiker
40 gram bloem
4 eieren



Verwarm de oven voor op 180 graden. Bedek een kleine ovenschaal met bakpapier. Kneed eerst de boter, het patent bloem, de kristalsuiker en het zout met je handen en daarna met een mixer met deeghaken. Vervolgens rol je dit met een deegroller tot een deeg die dezelfde afmeting heeft van je ovenschaal en leg je dit erin. Bak de bodem 25 minuten, hij moet een beetje stevig worden, je vinger moet een klein beetje terugdeinzen als je erin prikt.


Mix de citroenrasp, eieren, bloem, citroensap en witte basterdsuiker tot een glad mengsel. Als je dit doet terwijl de bodem in de oven staat, kan je het laten staan totdat de bodem klaar is, Zorg wel dat je dan nog even goed roert want anders zakt alle citroenrasp naar de bodem. Giet dit over de bodem heen en zet hem nog eens voor 20 minuten in de oven. De citroenlaag moet een beetje stevig worden.


Laat dit goed afkoelen in de vorm buiten de koelkast en snijd hem daarna in kleine vierkantjes (echt klein, want ze zijn vrij machtig!). Wat poedersuiker maakt het helemaal af.

Laat dit goed afkoelen in de vorm buiten de koelkast en snijd hem daarna in kleine vierkantjes (echt klein, want ze zijn vrij machtig!). Wat poedersuiker maakt het helemaal af. Ik heb echt gesmuld van deze boterkoek met lemoncurd, ook vrienden en familie vonden hem heerlijk! Hij is een klein beetje zuur dus als je dat minder wilt, zou ik iets minder rasp gebruiken dan ik deed.

Geniet ervan! (Originele recept is van ashleywillems.nl)

1 comment: