Thursday, August 31, 2017

Foto's augustus: twee culinaire festivals bezocht en figureren in een dansfilm












Het is weer tijd voor een maandoverzicht, deze keer zit 'ie echt bomvol met foto's. Ik heb veel gewerkt deze maand, maar ook aardig wat leuke dingen gedaan. Ik ben namelijk naar twee foodfestivals geweest: het festival der Zoete Verleidingen en het 24Kitchen Foodfestival. Ook heb ik twee keer heerlijk buiten de deur gelunched, een lekkere dip gemaakt en figureerde ik voor het eerst in een internationale film. Kijk mee naar wat ik in augustus allemaal deed!



Ik heb deze maand meerdere keren gepicknicked op het strand na mijn werk met mijn vader en zussen. Dan namen we een pastasalade mee of we namen een gaspitje mee en warmen iets lekkers op, zoals macaroni. Heerlijk om even uit te rusten bij het water, zeker als het lekker rustig is zoals je op de foto ziet.

Dit is echt mijn favoriete ontbijtje sinds kort! Kokosyoghurt, banaan, kokossnippers, pure chocolade en walnoten. ZO lekker. En vegan, want zoals jullie weten probeer ik meer vegan te eten. Misschien dat ik hier binnenkort nog een blogpost over schrijf, met waarom ik dit wil en wat voor producten ik lekker vind. 

 Ik bezocht festival der Zoete verleidingen in Drenthe! Ik was hier nog nooit eerder geweest, maar het was echt leuk en voor herhaling vatbaar. En zijn behoorlijk wat kraampjes met lekkere zelfgemaakte taarten/cakes, bakmixen of bakvormen, jam, nougat en nog veel meer. Hier zie je leuke bakmixen in een bierflesje, echt leuk om als cadeautje te geven! 

 Bij dezelfde kraam, namelijk va de Kookmuts, kocht ik deze bakmix voor lavendelkoekjes. Bakken met lavendel heb ik nog nooit eerder gedaan maar ik proefde de koekjes op het festival en ik vond ze erg lekker. 

 Bij Ladybugtaarten kon je deze heerlijke vegan taartjes kopen! Ik zat helaas vol van de poffertjes (ja, ook die waren lekker, maar niet bijzonder fotowaardig haha) anders had ik een stuk genomen. Gelukkig was de lieve dame zo vriendelijk om mij de recepten te mailen, waardoor ik zelf aan de gang kan. Deze vegan limoen ''cheese'' cake staat hoog op mijn to bake list!

 Lady Tajine vond ik een van de leukste stands, zij zijn een cateringbedrijf en verkopen heerlijke Marrokkaanse lekkernijen en gerechten. Dit is een kruimelig koekje dat je als een soort ''shotje'' op je hand neemt en dan in een keer in je mond stopt, heel lekker.

Ook de vega tajine proefde ik en die was mega lekker. Ik nam een mix mee met twee bonbons en twee baklava hapjes. 

Tot slot gingen we kijken bij de bakdemo van Rutger Bakt! Hij maakte een taart met lavendelbanketbakkersroom en merengue. Het was leuk om hem te ontmoeten en hij heeft mijn bakbijbel gesigneerd. De taart die hij maakte mochten we ook proeven aan het einde en hij was erg lekker. Bovendien is het leerzaam om hem zo aan het werk te zien, het voelde een beetje als een live 24kitchen aflevering haha. 

 Samen met mijn zussen bezocht ik de jaarlijkse boekenmarkt in Deventer. Ook liepen we nog even door de stad heen, Deventer heeft best een aantal leuke winkels. We aten een broodje bij Brood van Joop, een gezellig café/lunchzaakje. Ik ging voor de broodplank met heksenkaas, tapenade en olijfolie. Dat smaakte goed! Ik vind het een goed voornemen om wat vaker brood met olijfolie te eten, vroeger vond ik het echt niet lekker maar ik begin het steeds meer te waarderen.

Samen met mijn vader maakte ik Muhammara, een dip van gerookte paprika en walnoot. Ik ben vergeten een foto van het eindresultaat te maken, maar het was mega lekker! Ik ga deze zeker nog een keer maken want het is heerlijk voor op brood of toastjes.

Op de facebookpagina van 24Kitchen won ik kaartjes voor het 24Kitchen Food festival in de Foodhallen in Amsterdam! Ik was nog maar een keer eerder in de Foodhallen geweest, dus ik had er zin in. We begonnen met een kookdemo van Hidde de Brabander, een patissier bekend van 24Kitchen (joh...). Hij leerde ons in een uurtje alle ins en outs over chocolade. 

Hij liet zien hoe hij een chocolade crème en een soort cakeje maakte. En dat mochten we gelukkig ook proeven, het was een schattig hapje samen met met een gouden macaron en framboos. Heerlijk! Als ik macarons eet doet dat me er altijd aan denken dat ik die weer eens zelf moet maken. Het schijnt namelijk dat je deze vegan kunt maken met aquafaba. Staat ook hoog op mijn to bake lijstje!

Rechts zie je een cacaoboon en daarbinnen zie je kleine stukjes pure cacao, ook wel ''cacaonibs'' genoemd. Behoorlijk bitter als je dat zo eet...ik vind 60% cacao in chocolade vaak wel genoeg, dus 100% is een beetje te heftig voor mij haha.

 Hmmm, wegdromen bij alle mooie taartjes bij Petit Gateau! Jammer genoeg zat in elk taartje gelatine (hoe ze dat voor elkaar krijgen...geen idee, in sommige taartjes leek gelatine me namelijk nogal ongepast) dus heb ik er geen een kunnen proeven.

Op naar de wijnproeverij! We hadden een proeverij van drie soorten wijnen, twee witte en een rode. Op de foto zit er toevallig water in m'n glas, van tussen het proeven door. Het was erg interessant om te horen hoe wijn wordt gemaakt en wat de verschillen zijn tussen hoe ze dat doen in bijvoorbeeld Frankrijk of Amerika. Zo wordt rosé gemaakt door witte druiven en rode druiven zonder de velletjes te mixen, want die velletjes geven de rode kleur aan rode wijn. 

 En als je dan toch in de foodhallen bent...moet er ook gegeten worden! Bij Maza (van de hummus bakjes in de supermarkt) at ik deze wrap met falafel en couscous. Mega vullend, wel héél lekker.


Gezelligheid in de Foodhallen! Ik was er al een keer eerder geweest en toen vond ik het niet zo boeiend. Maar er is behoorlijk wat vega(n) aanbod dus dat is wel echt leuk, er is genoeg keuze. Nu vond ik het wel echt gezellig, zeker omdat we ook door de winkeltjes achterin de Hallen zijn gelopen. Deze horen niet bij de Foodhallen, maar hier zitten kleine ondernemers en vind je winkeltjes met bijvoorbeeld kaartjes, (kook)boeken, huidverzorging en sieraden. 

Ennn nog meer eten! Bij de Yoghurt barn at ik voor het eerst, ik nam sojayoghurt met brownie, walnoot en mango. Heel erg lekker! De Yoghurt Barn zit ook in Utrecht, dus ik ga er zeker nog een keer heen. Ik geloof dat ze daar ook kokosyoghurt hebben, dus dat is helemaal mooi!

Rechts zie je drie groente gyoza's. Die vind ik zó lekker en het schijnt dat zelf maken niet zo moeilijk is, dus wederom: ga ik een keertje proberen. 

Deze ijsjes spotte ik bij ons in de supermarkt: alcoholische ijsjes in de smaken van bekende cocktails en drankjes. Ik heb ze niet meegenomen want ik denk dat ik een gewoon glas wijn toch lekkerder vind, en bovendien is de zomer toch al bijna voorbij haha. Maar wel leuk om een keer te proberen!

Deze maand deed ik ook iets heel leuks voor het eerst: ik figureerde in een film! Het is een internationale dansfilm die wordt opgenomen in Noorwegen, Denemarken en Nederland. Hij is Noors gesproken maar komt ook in de Nederlandse bioscoop. Ik figureerde een dag op de set, wat betekende dat ik dansers moest aanmoedigen. Foto's die ik daar maakte mag ik niet delen met jullie, maar ik heb wel een foto van mijn outfit. De stylist had mijn haar heel cool gedaan: een hoge staart die ze invlocht. Doe ik zelf nooit, maar voor een dagje stond het wel gaaf. De hoofdrolspelers waren echt hele goede dansers, dus dat was gaaf om te zien. Gelukkig waren ze ook heel aardig, ik hoor wel eens van andere figuranten dat hoofdrolspelers soms nogal een ego hebben...Voor wie iets meer over de film wil weten, ik mag niet zo veel verklappen maar dit staat op de site:

The story focuses on teenage dancer Amalie who is forced move to a tougher neighbourhood. She falls in love while desperately trying to hold on to her former, privileged life. Torn between two worlds, she needs to learn who she really is to become a true dancer. Producer Pål Røed said: “With mesmerizing music and great dancing Battle deals with topics such as identity, social differences, ambition, pride and prejudice. It harbours high-octane emotional conflicts, teenage hormones, hopes and dreams. Our target group is teenagers and young adults.“

Rechts zie je de mooie bos bloemen die ik van mijn werk kreeg. Helaas heb ik mijn laatste dagen bij de banketbakkerij gewerkt, want het was niet praktisch om door te gaan nu ik in Utrecht woon. Nu op zoek naar Utrecht naar een nieuwe uitdaging!

Ik sloot de maand af in Zwolle, waar ik een goede vriendin de stad liet zien en alle hotspots die we hier hebben. Een dag tourist in eigen stad dus.
















Lunchen deden we bij Bagels and beans, want die hebben sinds kort een nieuwe kaart! Ik ging voor de bospaddestoelenkroketjes. Ze waren heerlijk, wel erg vullend dus ik zat goed vol voor de rest van de dag. Als drankje nam ik een latte met amandelmelk, ik probeer uit te zoeken welke soort plantaardige melk ik het lekkerste vind. Tot nu toe vind ik amandelmelk in de koffie erg lekker. 

Mijn maandoverzicht eindigt al op 23 augustus, want daarna ging ik op vakantie. Inmiddels ben ik alweer terug en ik heb een heerlijke vakantie gehad! Deze foto's komen nog online in een aparte blogpost. Een voorproefje zie je alvast op mijn Instagram pagina.

Bedankt voor het lezen! Wat voor leuks heb jij gedaan in augustus?

No comments:

Post a Comment