Sunday, November 5, 2017

Tarte tatin met appel, walnoten en karamel



De herfst vraagt om donkere avonden met de kaarsjes aan, onder een dekentje kruipen met een lekkere kop koffie of chocolademelk erbij. Daar past deze herfstige vegan tarte tartin uitstekend bij: bovenop zit een laag van appels met karamelsaus en daaronder een verwarmende cake met koekkruiden, kaneel en walnoten. Verslavend lekker, als je het mij vraagt. Kijk snel mee naar het recept.

Ik maak niet zo vaak een tarte tatin. Zo weinig, dat ik ervan was overtuigt dat het een tarte taRtin heette. Na wat googelen bleek dit niet zo te zijn, want de taart is vernoemd naar de zusjes Tatin die deze taart bedachten. Weer wat geleerd. Dit lesje geschiedenis krijg je er gratis bij. Dus, op naar het recept. 

Ingrediënten

Voor de karamel:
25 g veganistische boter
85 g suiker

Voor de tarte tartin:
2 appels 
180 gr zelfrijzend bakmeel
110 g suiker
Snufje zout
1,5 tl koekkruiden en 1 tl kaneel
100 gram kokosolie
1 tl appelciderazijn
rasp van 1 citroen
85 gehakte walnoten 
Poedersuiker (om te bestuiven)

Bereiding

1. Verwarm de oven voor op 180 ºC. Vet een vierkant bakblik in (met een klein beetje boter of kokosolie) en bekleed de bodem met bakpapier. Schil de appels en snijdt deze in dunne plakjes.
2.  Smelt de suiker en boter in een steelpannetje totdat het een mooie karamelkleurige saus is. Giet deze in het bakblik en leg hier de appelschijfjes op.
3. Meng de droge ingrediënten in een kom, namelijk de bloem, suiker, koekkruiden, kaneel en een snufje zout.
4. Smelt de kokosolie in een steelpannetje. Meng in een andere kom de natte ingrediënten: het appelciderazijn, de kokosolie, 180 ml water en de citroenrasp. 
5. Roer met een garde de droge ingrediënten door de natte totdat je een mooi beslag hebt. Voeg hier de walnoten aan toe en schenk dit beslag over de appellaag in het bakblik. 
6. Bak de taart ongeveer 35 minuten in de oven. Laat de taart minstens 10 minuten afkoelen voordat je het bakblik eraf haalt. Wat poedersuiker maakt de taart helemaal af.

En klaar ben je! Zoals je al gelezen hebt is deze tarte tatin super makkelijk te maken en de meeste ingrediënten heeft bijna iedereen wel in huis. Ik nam deze taart mee naar mijn huisgenoten en hij werd helemaal goedgekeurd. Al zegt dat misschien niet zo heel veel want bijna al mijn baksels maak ik thuis en neem ik mee naar mijn huisgenootjes in Utrecht, en ik heb nog nooit klachten gehad...haha. 

Veel bakplezier en ik hoor het graag als je deze cake hebt gemaakt!
    

No comments:

Post a Comment