Wednesday, November 22, 2017

Vegan challenge update #2: hoe ging het?


In de maand oktober deed ik de vegan challenge, ik probeerde de hele maand vegan te eten. Dat was best nog wel een uitdaging, kan ik je zeggen. Ik at geen zuivel, eieren of kaas. In de eerste update vertelde ik hoe dat de eerste twee weken ging. Vandaag vertel ik hoe de laatste twee weken van de challenge gingen en of ik nu helemaal vegan eet.


De laatste twee weken
...waren best pittig. Not gonna lie: hoewel de eerste twee weken me super goed bevielen, waren de laatste twee best lastig. Ten eerste omdat ik kaas erg miste, en ten tweede omdat ik wanneer ik bij andere mensen was, het erg moeilijk is om te vragen of zij rekening met je willen houden. Want eerlijk is eerlijk, vaak willen mensen dat niet. Ook kwam ik erachter dat wanneer ik dan zelf iets veganistisch meenam, zodat degene in kwestie daar geen moeite voor hoefde te doen, er vaak gelijk een preek kwam over waarom vegan slecht en of ongezond is.

Ook merkte ik dat ik mezelf erg pushte om honderd procent plantaardig te eten, maar dat dit soms echt lastig was. Hierdoor vergat ik hoeveel ik al deed voor het milieu en voor de dieren, en dat dit al vele malen meer was dan de meeste mensen. 

En nu?
Inmiddels zijn we al weer een tijdje verder en heb ik grotendeels vegan gegeten. Met het eten en drinken van soja, rijst of haverproducten ben ik vrolijk doorgegaan, omdat die hier in Utrecht super goed verkrijgbaar zijn en ook hartstikke lekker. Ook eet ik praktisch geen ei of melk, al zit dat heel soms wel ergens in verwerkt. Kaas vind ik wel erg lastig, omdat wanneer ik bij mijn ouders ben het toch erg verleidelijk is om wat kaas te eten. Dat heb ik dan ook een aantal keer gegeten. De vegan challenge heeft er wel voor gezorgd dat ik veel bewuster werd van wat ik eet. Als ik dan iets dierlijks at, zoals een stukje kaas of een gebakje, was dat omdat ik ervoor koos het te eten en er van te genieten, en niet omdat ik het zonder erover na te denken wilde.

Doelstelling
In de toekomst wil ik dus ook graag doorgaan met zoveel mogelijk veganistisch eten. Echt honderd procent veganistisch word ik denk ik niet, althans niet op korte termijn. Doordeweeks als ik in mijn eigen kamer ben eet ik praktisch helemaal veganistisch, als ik bij mijn ouders ben of uit eten laat ik dit een beetje los. Ik wil me focussen op het positieve van mijn leefstijl: zo min mogelijk schade toebrengen aan de dieren en/of het milieu, en niet op die ene keer dat ik dan wel iets met wat melk eet.

Verder wil ik deze duurzame principes niet alleen in mijn dieet nastreven, maar ook in de rest van mijn leefstijl. Zo ben ik druk bezig met duurzame mode, fairtrade producten en zo min mogelijk plastic gebruiken. Zo kocht ik al een jas die geproduceerd is zonder kinderarbeid en dierenleed, en een broek die honderd procent duurzaam is.Hier zal ik binnenkort nog een blogpost over schrijven!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze update te lezen. Al met al ben ik hartstikke blij dat ik de vegan challenge gedaan heb, en heb ik hierdoor nog meer lekkere plantaardige producten en recepten ontdekt. Ik ga zeker door met grotendeels vegan eten en ik ga proberen de rest van mijn leven, stapje bij stapje, duurzamer en beter te maken!

Foto van NicolasArts

No comments:

Post a Comment