Monday, March 12, 2018

De basis van vegan bakken #1: ingrediënten en technieken


Ik ben nu al meer dan een halfjaar aan het experimenteren met veganistisch bakken. Ik heb al tijden geen ei of melk meer aangeraakt, en toch tover ik de mooiste taarten uit mijn keuken (mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen). Hierdoor heb ik geleerd over een paar technieken en ingrediënten die ervoor zorgen dat vegan taarten minstens zo lekker zijn als de niet-vegan varianten. Wat zijn nu echt onmisbare ingrediënten als je vegan wilt gaan bakken, en hoe gebruik je deze? In dit artikel laat ik het je zien!

Sommige technieken werken ontzettend goed, andere kosten even wat tijd om aan te wennen. Ook kun je met (dure) exotische ingrediënten een eind komen, zoals een pakje No-egg in plaats van een ei. Ik doe dit eigenlijk zelf nooit, omdat ik het leuker vind om te experimenteren met ingrediënten die je gewoon in de supermarkt kan kopen. De technieken die ik in dit artikel laat zien, zijn dus ook niet moeilijk en kan iedereen!

Bakken zonder ei
Je kan op veel verschillende manieren een heerlijke taart maken zonder ei. In veel gebak heeft ei een van de volgende twee functies: om het te binden of om het te laten rijzen. Het slimste is om te kijken wat voor functie ei heeft in je gebak en daarna te kijken wat het beste er in kan.

Lijnzaad is heel geschikt voor beide doeleinden. Door een eetlepel lijnzaad te mengen met drie eetlepels warm water en dit een paar minuten te laten staan, krijg je een hele simpele ei vervanger. In koekjes heeft dit een goede bindende factor, in cake of taart zorgt het er ook voor dat de taart goed gaat rijzen. In het Engels heet dit een ''flaxseed egg'', dus mocht je die term tegen komen, dan weet je dat ze hier op doelen. Het maakt niet uit of je gebroken lijnzaad of heel lijnzaad gebruikt, al is gebroken lijnzaad aan te raden omdat je het dan minder terug proeft in je baksel. In deze carrot cake heb ik lijnzaad gebruikt, en de botercrème is van plantaardige boter (scrol naar beneden om daar over te lezen).

Kokosolie is heel goed geschikt om in koekjes of taartbodems ei te vervangen, zodat het goed gaat binden. Je gebruikt dan vaak een tot twee eetlepels kokosolie die je smelt. Ook in cakes of taart kom je gesmolten kokosolie vaak tegen.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om zonder ei te bakken. Ook banaan, appelmoes of chiazaad zijn ingredienten die je kunt gebruiken. Ik kies zelf altijd voor bovenstaande ingrediënten, maar Google rustig eens of voor jou iets anders werkt.



Deze twee ingrediënten kunnen dus voor beide doeleinden gebruikt worden. Een andere manier om je taart of cake goed te laten rijzen, is door de combinatie van appelciderazijn en baking soda/bakpoeder te gebruiken. Doordat de azijn reageert met de baking soda of bakpoeder (op een scheikundige manier die ik verder maar voor lief neem) gaat je cake rijzen zonder dat je ei nodig hebt. In deze citroencake heb ik beide gebruikt.

Tot slot zijn er ook nog gebaksoorten waarin eiwitschuim nodig is, zoals macarons, toetjes of pavlova. Hier kun je aquafaba voor gebruiken, wat vocht van peulvruchten is wat je opklopt. Hier komt binnenkort nog een artikel over, omdat dit best een tricky techniek is!

Boter en/of margarine
Zoals ik hierboven al aangaf is kokosolie erg geschikt als vet om mee te bakken, dus er zijn veel recepten te vinden waarin boter of margarine helemaal niet meer nodig is. Toch is het handig om in huis te hebben, omdat het in veel taarten nog steeds erg lekker is, zoals in de geliefde appeltaart. Er zijn in de winkels een aantal soorten vegan boter en margarine te vinden, let dan op dat er geen gelatine, melk, yoghurt of visolie in zit. Ik vind zelf twee varianten erg prettig om mee te werken: Becel 100% plantaardig en de Wajang margarine. Maak hier bijvoorbeeld een heerlijke botercrème mee. In bovenstaande carrot cake gebruikte ik plantaardige boter voor de citroenbotercrème en om de pecannoten te karameliseren.



Plantaardige melk
Tot slot is het handig om een pak plantaardige melk te hebben staan. Vroeger was sojamelk een van de weinige opties, maar tegenwoordig kom je om in opties zoals amandelmelk, havermelk, rijstemelk en lijnzaadmelk. Genoeg opties dus! Ik ga zelf vaak voor amandelmelk of havermelk, simpelweg omdat ik deze altijd in huis heb voor in mijn koffie, maar voor bakken raad ik een melk met wat meer vet en suiker aan, omdat dat de smaak van het baksel goed doet. Ga dus rustig voor gezoete sojamelk of amandelmelk, maar in principe kan je er ook gewoon wat meer suiker bij gooien.

Plantaardige melk gebruik je veel in cake of taart, zoals in bovenstaande chocoladetaart, maar ook bij het maken van botercrème. Je kan de melk ook mixen met wat agave siroop, dit kan je gebruiken in plaats van ei om (blader)deeg baksels een glansje te geven in de oven.

Zo, dat was een hele hoop informatie! Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen. Vegan bakken is echt niet per definitie moeilijk of met rare ingrediënten, je moet gewoon even weten hoe en wat. Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te zeggen over dit onderwerp, maar dit zijn de technieken en ingrediënten die ik bijna altijd gebruik. 

Ik hoor natuurlijk graag of je iets aan dit artikel hebt gehad en wat jij als eerste gaat proberen!

No comments:

Post a Comment